Bilde av Stig Morten Nygård
Stig Morten Nygård Daglig leder smn@hagland.com 52 70 12 99 911 88 660
Line Våge Håvardsen Assisterende daglig leder / Statsautorisert regnskapsfører lvh@hagland.com 52 70 12 73 908 69 105
Besøksadresse Smedasundet 97B 5525 Haugesund
Postadresse Postboks 98     5501 Haugesund
Åpningstider Man-fre: 08-16
Kontakt oss - vi svarer deg raskt
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Gemini frisør – profilintervju

Blant våre kunder finner du frisørsalongen Gemini frisør. Vi i Hagland Finans er stolt regnskapsfører gjennom 20 år, hvor vi har fått fulgt salongen gjennom deres reise mot å bli en av Haugesunds mest solide frisørsalonger.

Hagland Finans – vi har vært stolt regnskapsfører for Gemini frisør gjennom 20 år

Fra nyetablering til den med lengst fartstid på Amanda Storsenter

Eventyret startet allerede 7. august 1989. På den tiden var Gemini frisør å finne i lokalene hvor Obs Bygg nå holder til, sammen med Obs hypermarked som også holdt til der på den tiden. Men mye har skjedd siden den tid.

Da Amanda Storsenter åpnet i 1997, flyttet Gemini frisør inn i det som ble regionens største kjøpesenter. Som den aller første frisørsalongen på senteret, har Gemini frisør siden den tid vært noe beskjedent plassert under den nordre rulletrappen i 1. etasje. Dette har imidlertid ikke hindret salongen i å tiltrekke seg kunder, da Gemini har en solid kundemasse hvor mange av kundene har vært lojale gjennom salongens driftstid på hele 29 år. Frisørsalongen var faktisk den første leietakeren som skrev kontrakt med Amanda Storsenter, og er dermed den forretningen med aller lengst fartstid på senteret!

Hagland Finans – Gemini frisør tilbyr sine kunder behandling i en moderne salong på Amanda Storsenter

«Folk er kjempeviktige!»

Det var Christin Blix Lie Toft som startet det hele. Kort tid etter oppstart fikk hun med seg søsteren, Elisabeth Blix Lie, på laget. Sammen har de bygget opp en salong som er langt større enn gjennomsnittet i bransjen – som nå består av 9 ansatte til å betjene salongens kunder.

Frem til nylig har Christin og Elisabeth hatt delt eierposisjon, men nå har de styrket eier-teamet med nok en driftig og målbevisst dame; Helen Kaland. Hun har allerede rukket å være en del av Gemini frisør i 11 år – hvor hun startet som læring, men nå er frisør i tillegg til medeier.

Men det er ikke bare Helen som trives godt hos Gemini frisør. Den av frisørene som har kortest fartstid har nå vært i salongen i 7 år, noe som tyder på at det er en arbeidsplass hvor frisørene har det godt. Helen forklarer at samholdet mellom de ansatte er så tett at de kan beskrives som en familie. Hun påpeker at dette også er synlig for andre:

Kundene legger merke til den gode atmosfæren vi har her i salongen.


Én av årsakene til dette er kanskje at både Christin og Elisabeth har vært tilstede i salongen på daglig basis – både som eiere og som frisører. Christin mener at det gir en trygghetsfølelse for både kunder og ansatte, og at det har lagt til rette for et godt forhold mellom ledere og ansatte:

Folk er kjempeviktige! Det har vært uvurderlig å både være eier og frisør i salongen – på denne måten blir vi ansett som kollegaer, og ikke kun som ledere.


Det er tydelig at både Helen, Christin og Elisabeth er opptatt av mennesker, hvor både kunder og ansatte i salongen motiverer de i sitt arbeid. Christin skyter inn:

Etter 30 år gleder meg jeg fremdeles til å gå på jobb, hver dag!

Hagland Finans – Christin hos Gemini trives godt i salongen, og gleder seg til hver arbeidsdag

Suksess gjennom yrkesstolthet, interesse for mennesker og lange åpningstider

Det er ingen hemmelighet at det florerer av frisørsalonger i Haugesund. For øyeblikket er det én annen salong i drift på Amanda Storsenter, men det ble også nylig gjort kjent at drop-in kjeden «Cutters» skal åpne i løpet av høsten.

Men, til tross for flere konkurrenter vil Gemini frisør fremdeles være den eneste salongen på senteret som ikke er en del av en kjede. Og det ser ut til at det skal mer til enn økt konkurranse til for å skremme damene i Gemini; salongens suksess kan nemlig ingen ta fra de. Christin forklarer denne suksessen delvis gjennom gode kundeopplevelser:

Vi har fått et godt rykte i en liten by, hvor slikt gjerne sprer seg raskt. Med fokus på å ta vare på kundene og sørge for å gi de gode opplevelser, har vi fått mange faste kunder som har fulgt oss gjennom en årrekke. Vi hadde ikke fått til dette om vi ikke var genuint interessert i mennesker.


For det er nettopp kundene det handler om. Elisabeth, Christin og Helen oser av yrkesstolthet når de forklarer hvor inspirerende det er å få lov til å jobbe med mennesker, hver dag. Helen skyter inn:

Det er kundene som gjør frisøryrket så givende. De aller fleste er mer fornøyde når de forlater salongen, enn hva de var når de gikk inn.

Hagland Finans – hos Gemini frisør er kundene alltid i fokus

Alle er i tillegg enige om at det er en fordel for driften at salongen er etablert på Haugalandets mest besøkte kjøpesenter – både med tanke på at Haugesund byr på mye ruskevær og fordi senteret byr på lange åpningstider.

Det gir helt andre muligheter for oss, da vi kan være fleksible på arbeidstid og dermed kan tilrettelegge bedre for de ansatte. I tillegg gjør vi oss selv tilgjengelige for kundene i høyere grad gjennom lange åpningstider, forklarer Helen.

Fremtiden ser lys ut, for Gemini frisør og bransjen generelt

Når det gjelder fremtiden er Christin positiv. Hun opplever en generell optimisme i bransjen; mange opplever en bedring i personlig økonomi, noe som i kombinasjon med at stadig flere ønsker et drypp av luksus i hverdagen viser igjen i salongene.

Og når det gjelder Gemini spesielt er første steg mot fremtiden allerede tatt. For selv om Christin og Elisabeth ikke ser for seg å kaste inn håndkleet på lang tid enda, ser de lyst på det å ha tatt inn en ekstra (og noe yngre) ressurs på eiersiden. 

Det gir en trygghetsfølelse å vite at det også i fremtiden vil være ansatte som driver salongen, forklarer Christin med et smil om munnen.



Skrevet av Monica Bårdsen