Har dine ansatte rett på lønn for helligdagene i påsken?
Påsken står snart for døren, noe som betyr ekstra fridager for deg og dine ansatte i frisørsalongen. I den forbindelse kommer det gjerne spørsmål om de ansatte har rett på lønn eller ikke for helligdagene.
Dager som er å betrakte som helligdagene i påsken er:
- Skjærtorsdag
- Langfredag
- 1. påskedag
- 2. påskedag
Som arbeidsgiver kan det være greit å ha oversikt over hvilke regler som er gjeldende om lønn for disse dagene.
Etter hovedregelen er det slik at de ansatte har krav på lønn for det arbeidet de faktisk utfører, dette betyr at de ansatte i utgangspunktet ikke har rett for betaling for helligdagene i påsken.
Rett på lønn gjennom tariffavtaler eller praksis i din frisørsalong
Det finnes likevel unntak gjennom tariffavtaler via fagorganisasjoner som gir dine ansatte rett på lønn. Selvfølgelig står du som arbeidsgiver også fritt til å avtale lønn for helligdager via arbeidskontrakt med dine ansatte, eller fordi det rett og slett er vanlig praksis i din frisørsalong.
Skille mellom ansatte som har timelønn og fastlønn
Et annet moment som spiller inn når det gjelder lønn for helligdagene, vil være om dine ansatte er timelønnede eller fastlønn.
En ansatt med fastlønn vil alltid ha samme sum utbetalt i lønn uavhengig av antall dager i måneden, det gjelder også innenfor måneder hvor det er helligdager. Mens for de som derimot er timelønnede, så betyr dette at de får timelønn for den tiden de er på jobb. Det stilles altså ikke krav gjennom lov at ansatte med timelønn har rett til lønn for helligdagene i påsken. Gitt at de ikke er organisert gjennom en tariffavtale som nevnt over, i slike tilfeller er det denne som vil være gjeldende. Lønn alene er ikke utslagsgivende for trivsel og vekst
Lønn alene er ikke utslagsgivende for trivsel og vekst
Uansett hva som er gjeldende praksis i din frisørsalong, så er det viktig for deg som er leder å ha i bakhodet at lønn alene ikke er utslagsgivende for trivsel, motivasjon og produktivitet på arbeidsplassen. Forskning viser faktisk at lønn alene ikke er tilstrekkelig for at ansatte trives på arbeidsplassen. Faktorer som støtte og utvikling, kreativt arbeidsmiljø, innholdsrike arbeidsoppgaver er vel så viktige for at ansatte trives og blir værende på nettopp din arbeidsplass.
Ansatte som opplever en slik indre motivasjon yter og trives bedre enn de som ikke oppnår dette. Med den indre motivasjon så tenker jeg på overnevnte faktorer, at ansatte har kontroll over sin arbeidssituasjon, har interessante arbeidsoppgaver, jobber innenfor kompetansebedrifter, opplever mestringsfølelse, samt at de håndterer og trives med arbeidsoppgavene. Til tross for dette er til stede er det selvfølgelig viktig å tilbyr en konkurransedyktig lønn sammenlignet med andre frisørsalonger, samt at medarbeiderne har en god lønnsutvikling.
Medarbeidere er frisørsalongens viktigste ressurser
For deg som er leder og frisør gründer er det gjerne enkle og små tiltak som ikke trenger å koste skjorta, men som likevel viser at du setter pris på dine ansatte. Nå som påsken står for døren kan det være en liten personlig overraskelse i form av påskeegg, eller hva med å sette av tid til en felles påskelunsj i en ellers hektiske frisørhverdag. Det å få samle alle ansatte til å gjøre noe sammen kan bidra til å skape et godt felleskap på en arbeidsplass, her er det bare fantasien som setter grenser på hvilke tiltak som kan være riktig for din frisørsalong og for dine ansatte.
Små hverdagsgleder gjennom arbeidshverdagene er viktige, husk at dine ansatte tilbringer store deler av sin tid på arbeidsplassen. Dine ansatte er frisørsalongens viktigste ressurser. Et av min favorittsitat som ikke inneholder så mange ordene, men som likevel sier mye er fra en fargerik britisk forretningsmann Richard Branson:
Take care of Your employees and they will take care of Your business
Ha en riktig fin påske alle sammen – nyt fridagene sammen med dine nære og kjære!
Frisør-økonomen – Bente