Profilintervju med Lervik Ur
Vi satser på spesifikke bransjer – deriblant butikk. Én av våre mange kunder innenfor butikkdrift er Lervik Ur, en urmakerbutikk som etter hvert har blitt kjent både nasjonalt og globalt. Kanskje ikke så rart, med tanke på deres brede utvalg av eksklusive klokker!
Lervik Ur har vært drevet av flere generasjoner i samme slekt, og ledes nå av Rolf Terje Lervik – barnebarn av ekteparet som grunnla butikken for nesten 60 år siden.
Familiebedriften Lervik Ur
1.juli 1961 startet ekteparet Aslaug og Rolf W. Lervik opp bedriften Lervik Ur i Nygaten i Haugesund. 57 år og et par lokasjoner senere anses butikken, som man i dag finner sør i Haraldsgata, som én av Norges aller flotteste urmakerbutikker.
Tidlig på 70-tallet ble ekteparets sønn, urmakermester Knut J. Lervik, en del av bedriften. Det tok heller ikke lange tiden før hans kone Brit ble med på laget. I dag er det de som eier Lervik Ur, men den daglige ledelsen ble overlatt til deres sønn Rolf Terje Lervik på sensommeren i 2018. Og tradisjonen tro har også Rolf Terje sin kone Romy blitt en del av Lervik Ur.
Vi snakker altså ikke om en «typisk» generasjonsbedrift drevet gjennom 3 generasjoner; Lervik Ur er faktisk en bedrift drevet gjennom tre generasjoner av ektepar.
«Jeg var ikke gammel når jeg forstod at dette var mitt kall»
Slektsmessig er det nå en av grunnleggernes barnebarn som er daglig leder i urmakerbutikken, men som fortsatt eies av hans foreldre. Rolf Terje forteller:
Jeg var bare 15 år da jeg begynte å jobbe i butikken, allerede da føltes det som mitt kall. På den tiden var vi tre generasjoner i butikken – hvor jeg fikk en fantastisk lærerik tid sammen med min far og bestefar. Man kan nok si at jeg ble født inn i dette, men valget var likevel mitt.
I likhet med sin far og bestefar brant Rolf Terje for alt som har med klokker å gjøre fra ung alder av. Allerede som syttenåring bestemte han seg for å reise til Kongsberg for å utdanne seg ved «Den norske urmakerskolen», noe han forklarer som et naturlig valg:
Jeg har alltid vært lidenskapelig opptatt av klokker – også det som befinner seg inni klokkene. Hver minste detalj har en funksjon, noe jeg synes er fascinerende. Likevel innså jeg tidlig at jeg var minst like glad i det å være ute i butikken og prate med mennesker, og trives derfor spesielt godt i min nye rolle!
Blandede følelser knyttet til det å gi «stafettpinnen» videre
Men selv om Rolf Terje offisielt har overtatt rollen som daglig leder etter sin far Knut, har Knut fremdeles en stor rolle å fylle i Lervik Ur. Han jobber nå med kunder over hele landet – hvor arbeidet skjer fra hans nye kontor i butikkens nabobygg. Forståelig nok, er Knut veldig knyttet til butikken og har mye følelser rundt den nye situasjonen:
Det å overlate ansvaret til noen andre gir en sorgreaksjon i perioder – selv om dette skjer innad i familien. Det er noe jeg må venne meg til. Nå jobber jeg normal arbeidstid fra kontoret, og det er nok en fordel for både Rolf Terje at vi ikke ´trør oppi´ hverandre i butikken. Det er fint å ha fått mer fritid, samtidig som jeg ser at jeg må fylle den med noe nytt og meningsfullt.
Knut legger også til at det å «arve» foreldrenes yrke har vært veldig utbredt i urmakerbransjen – og at det tradisjonelt sett har blitt stilt forventninger til dette. Men denne trenden er i ferd med å endres, ifølge Knut:
Mange urmakerbutikker har blitt lagt ned de siste 20 årene fordi nye generasjoner ikke har hatt lyst til å overta, i tillegg til at noen av de beste butikkene i Norge har blitt solgt ut av familien i løpet av 2018 av samme årsak. I vår kjede – Protid – har det vært omsatt 4 butikker gjennom bare det siste året.
Med dette som utgangspunkt er det nok en god følelse å kunne overlate stafettpinnen til sin sønn.
Folkene i Lervik Ur
Men Lervik Ur består ikke kun av «Lerviker». I dag er det 12 ansatte i butikken, hvorav 7 er utdannede urmakere. Det viser at Lervik Ur setter høye krav til fagkunnskap, hvor man også finner egne merkevarespesialister i butikken.
Blant disse kan det nevnes at det siste tilskuddet nylig kom til Haugesund – hele veien fra Qatar. Han er den eneste i Norden som kan ta service på alle Rolex ur, noe som gjør at også Rolex har stilt seg spørrende til hvordan nettopp denne butikken – en relativt liten butikk i lille Haugesund by, klarer å hanke inn spesialister som de selv har prøvd å få kloa i.
Rolf Terje og Romy har heller ikke fasiten på hvordan dette har gått til, men reflekterer over om det kan ha noe med trivsel i kombinasjon med produktutvalget å gjøre:
Her er vi som en stor familie. Alle trives og har det godt, og det er det viktigste. I tillegg er vi heldige som får lov til å selge merkevarer vi er så stolte over. Det gir en god følelse!
Objektivt sett er det ingenting å si på hverken stemningen i butikken eller utvalget av klokker butikken tilbyr. Begge disse faktorene er nok med på å gjøre Lervik Ur til en attraktiv arbeidsplass, hvor det uansett er kjekt å se at en nisjebutikk i Haugesund kan ha så mange mennesker i sving.
Nisjebutikk i Haugesund – men ikke kun for Haugesundere
Men det er langt ifra en selvfølge at en slik type butikk i en by av vår størrelse kan sysselsette et tosifret antall mennesker; for i tillegg til at ansatte kommer langveisfra, gjør kundene det samme. Rolf Terje forklarer:
Kunder kommer tilreisende både fra andre byer og andre land. Mange kommer faktisk ens ærend for å besøke vår butikk, fordi vi har merkene de er på jakt etter eller fordi vi utfører den servicen de kanskje har behov for.
Dette gir Lervik Ur muligheten til å levere klokker til langt flere klokke-entusiaster enn kun den lokale befolkningen i Haugesund.
Klokkedrømmen er ikke lenger forbeholdt spesielt interesserte
Og klokkeentusiaster er de mange av. Interessen for klokker har eksplodert de siste årene, men det er heller ikke slik at det å eie en ordentlig klokke nå er forbeholdt de spesielt interesserte. Rolf Terje forklarer at etterspørselen aldri har vært så stor som den er nå:
Det er en drøm for mange å kunne ta seg råd til en klokke – både blant unge og eldre. For populære klokker er vi nødt til å sette opp ventelister, hvor enkelte venter i årevis for å få tak i sin drømmeklokke. For å tilgjengelig gjøre denne type klokker for flere har vi også begynt å selge brukte klokker – dette har også «tatt helt av».
Interessen for både brukte og nye klokker er noe Lervik Ur legger godt merke til, noe som blant annet gjenspeiles i salgstallene som øker for hvert år. Men hva er det som gjør klokker så interessant, og hvordan fascinerer dette så mange? Det nærmest lyser av Rolf Terje når han svarer engasjert:
Et ordentlig ur følger deg hver dag, og blir en del av deg. Klokken forteller noe om hvem du er, og hvis du er så heldig at du har arvet en klokke følger det også en historie med den. I tillegg handler det om følelsen av å ha noe rundt armen som er bygget opp av mekanikk som tannhjul, satt sammen av mennesker.
Og når det gjelder mekanikk, erklærer Rolf Terje at det fremdeles er mekaniske ur som gjelder:
Mange hadde trodd at mekaniske ur skulle dø ut med det elektroniske – men det er faktisk det stikk motsatte som har skjedd.
Til tross for stor utvikling på klokkefronten opp gjennom årene – fra fjærdrevne klokker som måtte trekker opp hver dag som etter hvert ble batteridrevne, til dagens høyteknologiske digitalklokker som gir helt nye muligheter i en klokke, går ikke etterspørselen for mekaniske klokker ned ifølge Rolf Terje:
Folk er klar over at dette er produkter som ikke faller i pris, i motsetning til elektronikk. Dette er produkter som ikke går av moten, og noen av klokkene vi selger stiger faktisk i verdi mens kundene bruker dem. Vi er ikke negative til digitale klokker, men ser mer på dette som en ekstra-klokke.
Klokker bygget med kjærlighet, brikke for brikke
Klokkene Rolf Terje snakker om er urverk som er bygget for å vare. For å nevne noen av merkevarene som tilbys hos Lervik Ur har man Rolex, Zenith, Beitling og Omega – hvor fellesnevneren er kvaliteten på produktene. Men det å produsere kvalitetsprodukter tar tid, hvor Rolf Terje forklarer det slik:
Enkelte av merkevareleverandørene bruker ni måneder på å ferdigstille en klokke – det sier litt om hvor mye arbeid som ligger bak.
Det at man kan få spesialbygget klokker gjør også at mulighetene nærmest blir uendelige, hvor man selv kan ta valget knyttet til urstørrelse og utforming av lenke og tallskive. Materialvalget, hvor man kan velge å kle opp armen i blant annet stål eller gull, med en tallskive i for eksempel perlemor og diamanter, gjør at slike klokker ikke blir et bruk-og-kast-produkt.
Produktene er i stedet bygget for å vare, hvor jevnlig service er en del av oppskriften for lang levetid. Det gjør at en viktig del av Lervik Urs tjenestetilbud er vedlikehold og reparasjon, hvor de nylig har oppgradert verkstedet sitt for å kunne tilby det aller beste også på dette området.
«Regnskapsføreren fungerer like mye som en økonomisk rådgiver»
I likhet med at Lervik Ur er opptatt av å kunne tilby sine kunder de aller beste produkter og tjenester knyttet til ur, er vi i Hagland Finans opptatt av å hjelpe våre kunder med alt innen økonomi. Lervik Ur har vært kunde av oss i mange år, og tallene som reflekterer deres økonomiske situasjon viser til en solid butikk som klarer seg godt – selv i tøffe tider. Det synes vi er skikkelig stas!
Rolf Terje forklarer at han er veldig fornøyd med den servicen han får fra oss, og at regnskapsføreren er en som fikser opp, har kontroll og som er essensiell for butikkens gode drift:
Jeg spør regnskapsføreren mye, og får inntrykket av at ingen spørsmål er dumme å stille. Vi har ukentlig dialog, og regnskapsføreren fungerer til tider like mye som en økonomisk rådgiver og sparringspartner.
I takt med tiden
Lervik Ur ligger heller ikke «bakpå» når det kommer til digitale løsninger – her har de faktisk alltid vært tidlig ute. I 1994 ble de verdens første urmakerbutikk til å lansere egne nettsider. I 2017 ble disse byttet ut med splitter nye nettsider, som også inkluderer nettbutikk.
Lageret for butikken og nettbutikken er felles – noe som betyr at utvalget i utgangspunktet er det samme. Noen faktorer gjør likevel at man ikke finner alle klokkene i nettbutikken, for eksempel setter Rolex noen begrensninger da de ikke gir tillatelse til å selge sine ur over nett. Rolf Terje nøler ikke et sekund når han sier:
Det har vært mye arbeid med nettbutikken, men den går bare bedre og bedre. Vi angrer ikke på valget om å etablere den.
Videre forklarer han at nettbutikken gjør det enklere for Lervik Ur å kunne tilby klokker til et bredere publikum, for eksempel de som ikke har muligheten til å komme innom butikken i Haugesund. Dette går visstnok heller ikke ut over trafikken i den fysiske butikken:
Vi har ikke merket noe til at det har blitt færre kunder i butikken som følge av netthandel. Mange har lyst å prøve klokkene på, og det er heller ikke mye å spare på å kjøpe klokker i denne prisklassen på nett.
Fremtidsdrømmen
Heller ikke Lervik Ur slipper unna «fremtidsspørsmålet» – et spørsmål som kanskje er spesielt interessant i en veletablert familiebedrift.
Rolf Terje legger ikke skjul på at han ønsker at butikken skal forbli i familien. Han og Romy har en datter som kanskje, en dag i fremtiden, kan overta butikken som hennes oldeforeldre etablerte. De er likevel enige om at dette er et valg hun selv må ta når den tid kommer. Med et smil om munnen avslutter Rolf Terje:
Jeg drømmer om at Mia skal løpe rundt her og selge klokker. Men hun er foreløpig kun 8 år – og enda ikke helt overbevist.
– Skrevet av Monica Bårdsen