Priser du tjenestene riktig i din frisørsalong?
For at din salong skal ha en sunn økonomi , er det viktig at du priser tjenestene dine riktig. Som tidligere næringsdrivende frisør, så vet jeg at prissetting av de ulike tjenestene som tilbys kundene kan være vanskelig. En ønsker ikke å skremme bort kundene med for «stive» priser og må ofte følge med på hva de andre frisørsalongene i nærheten tar.
Prisvekst, lønnsvekst og prisjustering
I Norge øker prisene på varer og tjenester hvert år, og den generelle prisveksten måles ved konsumprisen. De siste årene har den generelle prisveksten vært på cirka 2 prosent i året, men i enkelte bransjer kan prisstigningen være langt større enn i andre. F.eks. kan varer som importeres fra utlandet stige mer enn norske varer. I tillegg vokser vanligvis lønningene hver år, og disse kan vokse mer enn prisene på varene man kjøper inn til salongen. Husleieavtaler blir vanligvis justert årlig med den generelle prisveksten (konsumprisen).
Ifølge Norges bank er det forventet en lønnsvekst opp mot cirka 3-4 prosent frem mot 2021. Ettersom lønn er en av de største kostnader hos mange bedrifter, betyr dette også at dine leverandører og andre aktører øker sine varer tilsvarende for å opprettholde sine inntekter. Gitt at du ikke justere prisene dine i tråd med prisøkningen på varene og lønninger, vil salongen din ha mindre til overs på bunnlinjen når alle de ulike kostnader er trukket fra salgsinntekten.
Droppe, eller ikke droppe prisjustering?
Et lite eksempel; dersom du tar kr 500 for en klipp i dag og pris- og lønnsveksten siste året har vært 3 prosent, må du justere prisen til kr 515 pr klipp for å unngå at du taper penger. 15 kroner er ikke så mye tenker kanskje du, men dersom du ganger det opp med antall klipp gjennom året blir det en betydelig sum. Om du «hopper over» prisjusteringen et år må du da øke prisen med kr 30 året etter for å ikke bli hengende etter og tjene mindre penger. Det er ofte lettere å ta små årlige justeringer framfor store byks i prisen.
Det å justere prisene i tråd med prisveksten er noe de aller fleste kunder akseptere og forstår siden det vanlig praksis i de fleste bedrifter. Men dersom konkurransen er sterk i blant salongene, kan det være vanskeligere å justere prisene dersom ikke resten av konkurrenten gjør det. Så dette må du også ta hensyn til i denne sammenheng.
Hvilken prisjustering bør du ha?
Et tips er derfor å ha kontroll over kostnadene i din frisørsalong, følg med prisveksten og sørg for at dine tjenester tilfører en positiv vekst i frisørsalongen.
Jeg hjelper gjerne til med å vurdere hvilken prisjustering du eventuelt bør ha.
/Frisør-økonomen – Bente