Bilde av Stig Morten Nygård
Stig Morten Nygård Daglig leder smn@hagland.com 52 70 12 99 911 88 660
Line Våge Håvardsen Assisterende daglig leder / Statsautorisert regnskapsfører lvh@hagland.com 52 70 12 73 908 69 105
Besøksadresse Smedasundet 97B 5525 Haugesund
Postadresse Postboks 98     5501 Haugesund
Åpningstider Man-fre: 08-16
Kontakt oss - vi svarer deg raskt
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
Abonner på vårt nyhetsbrev
onsdag 29. august av Monica

Ta tempen på økonomien

I disse dager hvor årsregnskapet for 2017 nå er klart, kan det være nyttig å ta en oppsummering på hvordan året gikk. Kanskje viser resultatet overskudd, men at betalingsevnen er dårlig. Kanskje øker omsetningen, men det gir ikke utslag på resultatet. Kanskje opplever du underskudd for andre år på rad, og det virker vanskelig å snu trenden. Hvorfor er det slik, og hva kan du gjøre med det?

Ha fokus på 4 områder

For å finne svar på dette kan du gjøre en analyse av økonomien der du fokuserer på 4 hovedområder:

  • Lønnsomhet – tjener bedriften nok penger?
  • Betalingsevne (likviditet) – har bedriften nok midler til å betale regningene?
  • Finansiell struktur – hvordan er eiendelene til bedriften finansiert?
  • Egenkapital (soliditet) – hvordan er bedriftens evne til å tåle tap, og har den en buffer å gå på?

Du kan lære svært mye om bedriften din gjennom å få svar på disse spørsmålene. Ofte ser vi at en analyse av tallene bidrar til økt forståelse for den økonomiske situasjonen man er i.

Vi vil også anbefale at du sammenligner tallene over flere år, gjerne de tre siste årene, slik at du får tak i trendene; har kostnadsnivået økt mer enn omsetningen? Er kundene blitt dårligere betalere? Er egenkapitalen redusert?

Det er også nyttig å vite hvordan din bedrift står i forhold til konkurrenter og bransjen generelt. Er lønnsomheten din over eller under gjennomsnittet? Og hva gjør de beste i bransjen? Selv om du ikke har detaljkunnskap om konkurrentenes kostnadsbilde, kan en slik analyse skape gode diskusjoner og bevisstgjøring om eget kostnadsnivå, og identifisere forbedringspotensial i egen bedrift.

Hvilke tiltak bør du iverksette?

Når analysen er gjennomført vil du ha fått en god oversikt over hvor skoen trykker, hvilke tiltak som bør gjennomføres, og hvor stor effekt det vil ha på økonomien;

  • Dersom for eksempel omsetningen svikter bør du analysere hvilke tjenester eller produkter du tjener penger på, og hvilke du ikke tjener penger på. Veldig få bedrifter har god oversikt over dette.
  • Øker varekostnaden mer enn omsetningen, bør du se på innkjøpsbetingelsene eller vurdere om du sitter med et ukurant lager som du må selge ut med store rabatter. 
  • Sliter du med å betale regningene kan det hende at du har for mye utestående hos dine kunder og du bør da justere dine innfordringsrutiner. 

Det finnes mange flere tiltak som kan være aktuelle for din bedrift – men uten en grundig analyse av tallene er det vanskelig å vite hvilke tiltak man bør iverksette og hvilken effekt det vil ha.

Vi har lang erfaring med analyse

Som din regnskapsfører er vi din nærmeste økonomiske rådgiver og har unik innsikt i dine regnskapstall og bransjespesifikke forhold. Vi kan foreta en økonomisk helsesjekk av din bedrift og gi deg råd om hva du bør fokusere på å jobbe videre med.